Bon! HR en organisatieadvies

Bon! Gewoon goed!

Zichtbaarheid: do what is right, not what is easy

Veel startende ondernemers worstelen met hun online zichtbaarheid. Om je te kunnen onderscheiden als ondernemer, is het de kunst om authentiek over te komen en dichtbij jezelf te blijven. In dat licht, stellen veel ondernemers zich steeds opener en kwetsbaarder op. Dat vind ik op zichzelf een mooie ontwikkeling (mits je jezelf daar comfortabel bij voelt natuurlijk). Profilering is ook voor mij nog een dingetje. Want hoe ga je je verdorie onderscheiden tussen al die coaches? Het is iets waar ik mijn hoofd (en hart) nogal eens over kan breken.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Met betrekking tot coaching kom ik nogal eens wat berichten tegen op LinkedIn en Insta over de behaalde successen binnen de muren van de praktijk. De uitdaging is immers om zichtbaar te maken wat jij doet en hoe je dat doet. Ik kom posts tegen waarin coaches vertellen hoe iemand weer verder geholpen is op gebied x of y. Of berichten die door coaches worden geplaatst waarin quotes verwerkt worden van coachees. Hoewel dit geen schokkende berichten zijn, roept het bij mij toch wat weerstand op. Wat zich voltrekt binnen de muren van de praktijkruimte is superintiem en persoonlijk en moet wat mij betreft daar blijven. Het is in elk geval niet aan mij om er richting de buitenwereld iets kenbaar over te maken.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is daarom heel belangrijk hier in de opbouw van het coachtraject veel aandacht aan te besteden. Maar ook als het traject is afgerond, blijft de vertrouwelijkheid van kracht. Zelfs dan zal ik niet posten over de successen van een coachtraject.

De hoofdrol ligt beslist niet bij mij

Gelijkwaardigheid en integriteit zitten opgesloten in mijn werkwijze. Natuurlijk ben ik blij en trots als ik iemand verder heb kunnen helpen in een coachtraject. En natuurlijk heb ik daar een aandeel in gehad. Maar ik had niets kunnen betekenen zonder de aanwezigheid van die ander. Ik ben het instrument wat door de ander is uitgekozen om zijn of haar doelen te bereiken. De hoofdrol ligt beslist niet bij mij, maar bij degene die gecoacht wordt. Achteraf online etaleren wat ik in een sessie of coachtraject bereikt heb, voelt voor mij ongelijkwaardig. Ik laat het dan liever aan de gecoachte over om daar iets over te roepen (als daar al behoefte aan is). Dit maakt online profileren een stuk uitdagender, maar niet onmogelijk….

Ik help mensen met het vergroten van hun zelfkennis

Ik neem andermans privacy heel serieus. What happens in the practice, stays in the practice, zullen we maar zeggen. Het past mij niet om mijn praktijkruimte als etalage te gebruiken, ook al zou ik daar toestemming voor hebben. Mijn aandeel in het behaalde succes is ondergeschikt is aan de reis die ik met de ander heb mogen afleggen. Een reis met iemand die zichzelf beter wil begrijpen en mij de gelegenheid geeft daar onderdeel van te zijn.

Wat past mij dan wel? En hoe laat je dan zien dat je goede resultaten bereikt? Hoe kan ik me dan onderscheiden? Ik help mens en organisaties met het vergroten van hun zelfkennis. Als ik daarmee zichtbaar wil zijn, dan deel ik liever iets over mezelf en mijn proces in relatie tot zelfkennis dan over een ander. Juist omdat ik daar het nodige in heb meegemaakt en geleerd. En nog steeds loop ik tegen dingen aan op dit vlak. Dat is juist zo mooi! Je raakt nooit uitgeleerd over jezelf en die ervaringen vind ik waardevol om te delen.

Het moraal van mijn verhaal en mijn intentie voor de komende periode: als ondernemer wil ik in al mijn uitingen vooral dichtbij mezelf blijven. Vertrouwen op “mijn eigen wijsheid” zonder eigenwijs te zijn. Alle marketing tips en expertise neem ik uiteraard ter harte. Maar ik blijf er op mijn manier invulling aan geven. Vanuit bescheidenheid en vooral gelijkwaardigheid naar de ander.

Hoe zit het met jouw zichtbaarheid in relatie tot jouw normen en waarden?

Volgende Bericht

Geef een reactie

© 2024 Bon! HR en organisatieadvies

Thema door Anders Norén